fredag 27 maj 2011

Baka, baka liten Silviakaka.



Vi ska få lite gäster ikväll. Och vi behövde något till kvällskaffet. Så jag slängde ihop en Silviakaka. Väldigt enkel. Men samtidigt väldigt, väldigt smaskig.

Silviakaka.

2 ägg
2 dl socker
1 dl kallt vatten
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker. Blanda i vattnet. Rör i mjöl och bakpulver.
Grädda ca 25 min i 175-200 grader.
Låt svalna.

Glasyr.

75 gr margarin
1 dl socker.
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
kokos

Smält margarinet tillsammans med socker och vaniljsocker. Låt svalna något. Vispa sedan i äggulan. Häll glasyren på kakan och strö över kokos.

Tadaaa!



Lite dumt är det ju iofs att baka kaka just idag. Jag som har börjat mitt nya liv. Vilket för mig innebär att jag får äta sötsaker på lördagar endast. Idag är det fredag. Men att slicka skålar och slevar efter bak, det kan väl inte räknas som att äta sötsaker va? Det är ju lite mer som att typ... diska.

Ha en riktigt go helg.

9 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jajamen, precis nästan exakt som att diska ju! Här har man visst råkat sätta i sig ett och annat popcorn. Innan middagen och allt. Jisses vad man lever farligt! ;-D

skapa och inreda sa...

Ska baka lite imorgon, tar och prövar detta recept, ser så gott ut :)

Li.W sa...

Gillar det där med att diska :) Ska nog oxå resonera så :)
Ha en bra kväll!

Johanna sa...

Heeelt säker på att det klassas som att diska, no question! Nästan så att du är värd en bit kaka för det jobb du gjorde ;)

malin/lokalresan sa...

Det är klart att det är som att diska, det är ju som när katter slickar sig rena...typ. Vad god kakan såg ut och vad enkelt det verkar. Sparar receptet i mitt receptdokument. :)

IA Nyckelpiga sa...

Jag háller som bäst pá att övertyga mej själv om att i ár är det inne med de lite rundare formerna typ Anders Zorn´s dalkullor. Sá med andra ord jag är riktigt trendig i ár.

E.Winberg sa...

Åh, vad gott det ser ut! Tack för receptet, ska testa imorgon tror jag bestämt :)

E.Winberg sa...

Haha, vetu nu har jag bakat den här kakan 5 dagar i rad. Gästerna bara fortsätter komma tillbaka varenda dag! Riktigt hit! Tack :)

Lycka är ~ Onnea on sa...

jättefint och sött bokmärke!
~marita~